Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

En volatil börsmånad

Lyssna in på 'Möt Adrigo' där East Capital Groups vd Per Elcar talar med Adrigos fondförvaltare Staffan Östlin för att diskutera fondens senaste prestationer och vårt fokus framåt. Inspelad 5 september 2024.

Värdeutveckling

Adrigo Small & Midcap L/S sjönk 7,59% under augusti efter avgifter. Carnegie Small Cap Return Index Nordic sjönk med 0,52% i augusti.

Bland fonden större innehav gav Opter (mjukvara), Leroy Seafood (laxodling) och Sinch (mjukvara) bra bidrag. Bland fondens mindre och medelstora positioner noterade vi goda bidrag från Enea (mjukvara), Bonesupport (medicinteknik). Fondens blankade innehav hade som grupp en positiv inverkan på avkastningen. 

Adrigo Small & Midcap L/S Klass A har sedan start, och efter avgifter, avkastat 95,26%. Under samma period har jämförelseräntan STIBOR 1M avkastat 6,32% och Carnegie Small Cap Return Index Nordic har avkastat 104,0%. Den genomsnittliga avkastningen för fonden sedan start är 10,29%.

Marknaden och bolagen

Den globala börsutvecklingen var positiv under augusti. MSCI world steg med 1,9%. S&P 500 steg med 2,4% och EURO STOXX 50 steg med 1,8%. Tillväxtmarknader MSCI EM steg med 0,4%. Brasilianska Bovespa noterade uppgångar om 6,5% och Indiska BSE steg 1,0% medan Russia RTS och MSCI Korea noterade nergångar. I Norden utvecklades Finland bäst med uppgång om 3,2%. Följt av Danmark och Sverige som steg 1,3% respektive 0,1% och Norge föll med 1,4%.

Vår strategi med en fokuserad portfölj, där en handfull bolag tillåts ha en stor vikt, har varit gynnsam för fondens utveckling sedan start. Vi har förvisso gått igenom perioder då avkastningen varit svag, men vi har också uppvisat en förmåga att återhämta den förlorade avkastningen. Vidare har vår portföljstrategi medfört att den del av portföljen som vi kallar dynamisk (med placeringshorisont om upp till ett år) oftast kunnat kompensera när våra större innehav utvecklats svagt.

De senaste månaderna har varit smärtsamma och vi är fast beslutna att, utan att öka risknivån, vända utvecklingen. Under augusti kan merparten av den negativa avkastningen hänföras till fyra innehav. Två av våra mindre men mer riskfyllda positioner levererade dåliga nyheter vilket ledde till tunga, men inte oväntade, fall i aktiekurserna. De aktier som dock bidrog mest till den negativa avkastningen var Online Brands (e-handel) och Ossdsign (medicinteknik) som båda föll med omkring 20% efter att de offentliggjort andra kvartalets resultat. Kursreaktionen förvånade, då båda bolagen uppvisade stark utveckling.

Ossdsigns försäljning växte organiskt med 139% under kvartalet med en bruttomarginal om 93,2%. Försäljningsprovisionerna fortsatte dock att öka till 50,7% jämfört med 49,7% i första kvartalet. Enligt ledningen uppträder ett par av konkurrenterna mer aggressivt än tidigare och har drivit upp ersättningsnivåerna till distributörerna. Det ter sig rimligt att anta att dessa nivåer kommer vara beständiga under kommande kvartal. Ossdsign signerade under kvartalet ett gruppavtal med Premier Inc som samlar 4350 sjukhus i USA under sitt inköpsparaply. Avtalet i sig ger inga garantier, men är en förutsättning för att kunna sälja Ossdsigns produkt Catalyst till dessa sjukhus. Vi räknar med att börja se effekter av avtalet under innevarande kvartal. Strategimässigt tycker vi bolaget befinner sig vid ett vägskäl; ska man fokusera på att bli kassaflödespositiva vid en försäljning runt SEK 200m eller ska bolaget satsa mer pengar på utvecklingssatsningar och en utökad marknadsorganisation. Vi anser att det senare alternativet är att föredra, även om det skulle innebära kapitaltillskott från aktieägarna.

Online Brands hade ett utmanande 2023 men har de senaste kvartalet uppvisat klara förbättringar. Andra kvartalet ökade försäljningen med 32% samtidigt som kassaflödet stärktes. Bruttomarginalen ökade från 56,2% till 62,6%. Dotterbolaget Bread and Boxers växte med över 50% under kvartalet där vi nu börjar ser effekterna av en ökad andel egen e-handel. Vi noterar också att det största och mest lönsamma dotterbolaget, Trendcarpet, växte med över 25%. Online Brands har en klar strategi att växa utanför Sverige. Strategin börjar nu ge resultat och de internationella marknaderna växte med 45% under kvartalet. Handeln i aktien är tyvärr extremt tunn vilket hämmar värderingen. Vi har också noterat att någon/några ägare varit och fortsätter vara aggressiva säljare, vilket har en stor effekt på den illikvida aktien. 

Vi besökte Mowi och Leröy Seafood i Bergen under försommaren. Det mest intressanta var signaler om kraftigt förbättrad biologi. De senaste åren har flera regioner i Norge haft stora problem med laxlus, vilket lett till tidig slaktning och hög dödlighet. Effekten i resultaträkningarna har varit kraftig. Genom olika metoder har man lyckats få ned antalet behandlingar kraftigt, vilket lett till bättre tillväxt och lägre dödlighet. Kvartalsrapporten från Leröy Seafood bekräftade detta och vi räknar därför med en betydande resultattillväxt under kommande år. Värderingarna i sektorn befinner sig på låga nivåer varför vi valt att fortsätta öka vår exponering.

Avslutningsvis vill vi som alltid tacka våra medinvesterare för förtroendet. Tveka inte att höra av er med kommentarer eller frågor.  

Månadens bolagsbesök

Vi har deltagit vid ett flertal investerarkonferenser under månaden. Bland bolagen vi träffat finns Ossdsign, Scandic Hotels och Pierce Group.

Månadens största bidragare
  • Opter – mjukvara
  • Blankning – industri
  • Blankning – industri
  • Blankning – industri
  • Pierce Group – e-handel

Relaterade artiklar

Månadsrapport juli 2024
Efter regn kommer solsken
Den bäst presterande hedgefonden i maj 2024
Långsiktigt fokus betalar sig
Aktier - en helårsaktivitet